課 程 概 述
Course Description

課程編碼
Course Code
中文課程名稱
Course Name (Chinese)
英文課程名稱
Course Name (English)
總學分數
Credits
總時數
Hours
1413001 倫理學概論 Introduction to Ethics 2.0 2
中文概述
Chinese Description
倫理學(Ethics)是討論「應不應該」的一門哲學分支。倫理學可分為「微觀倫理學」:探討個人性之行為的應不應該的問題,以及「宏觀的倫理學」:探討整個社會的政治、經濟、法律、社會等方面的問題。倫理學亦可區分為「規範倫理學」及「應用倫理學」兩大類,前者探討善的定義與判斷準則、動機論與結果論、人的意志是否自由、決定論與責任、自律與他律、幸福與快樂、哪些德行(virtue)值得追求等等課題,後者則是運用倫理學觀點探討諸如安樂死、墮胎、環保、複製人等種種課題。本課程主要目的是在對倫理學課題與種類作一個基本的介紹,訓練及培養學生在倫理問題上思考的能力,期能讓學生在作道德問題的判斷與抉擇上能夠有所進步。
英文概述
English Description
This course will introduce basic ideas of Ethics to students. The topics will include: the definition and criterion of good, motivation and consequence, the problem of free will, determinism and responsibility, autonomy and discipline by others, happiness and pleasure, and virtues. This course will also touch upon those issues in applied Ethics, such as abortion, environment, business ethics, death sentence, etc.

備註:

  1. 本資料係由本校各教學單位、教務處課務組、進修部教務組、進修學院教務組及計網中心所共同提供!
  2. 若您對課程有任何問題,請洽各開課系所。